پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:31 AM
5 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):99-121. |
بررسي رفتار ميان فردي معلمان با دانش آموزان مدارس راهنمايي دخترانه تهران |
بازرگان زهرا,صادقي ناهيد |
مقاله حاضر رفتار و روابط ميان فردي معلمان با دانش آموزان را در كلاس درس مورد بررسي قرار مي دهد. نمونة اين پژوهش شامل 948 نفر از دختران دانش آموز و 30 نفر از معلمان منطقه 2 آموزش و پرورش تهران است. براي اندازه گيري رفتار ميان فردي معلمان، از برگردان فارسي پرسشنامه تعامل معلم (QTI) كه براساس الگوي دو بعدي "ليري" ساخته شده، استفاده گرديده است. يافته ها نشان مي دهد كه معلمان با توجه به الگوي ليري خود را در بعد همكاري - مخالفت جويي (CO) و دانش آموزان معلمان خود را در بعد سلطه گري - سلطه پذيري (DS) قرار مي دهند. نتايج نشان مي دهد تصويري كه معلمان از خود و ارتباطشان با دانش آموزان در ذهن دارند با تصويري كه دانش آموزان از آنان دارند متفاوت است. تصوير معلمان از خود و ارتباطشان با دانش آموزان با تصويري كه آنان از معلم مطلوب در ذهن دارند چندان تفاوتي ندارد، در حاليكه تصوير دانش آموزان از معلم خود با تصويري كه از معلم مطلوب دارند تفاوت دارد. تصوير ذهني دانش آموزان و معلمان از معلم مطلوب به هم شبيه است. |
كليد واژه: رفتار ميان فردي، دانش آموزان دختر، دورة راهنمايي تحصيلي، تهران |
![]() |
نسخه قابل چاپ |