پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:30 AM
5 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1381; 32(1):121-139. |
بررسي مهارت اجتماعي در گروهي از دانش آموزان نابينا از نظر معلمان |
شهيم سيما* |
* دانشگاه شيراز |
هدف اين پژوهش بررسي رفتارهاي اجتماعي و مشكلات رفتاري دانش آموزان نابيناي دوره ابتدايي با استفاده از فرم معلمان مقياس روش درجه بندي مهارت اجتماعي (SSRS) طراحي شده توسط گرشام و اليوت (1990) براي سه مقطع پيش دبستان ، دبستان و دبيرستان بوده است و هر فرم داراي در بخش مهارت اجتماعي در مشكلات رفتاري است . در اين پژوهش از فرم ويژه معلمان مقطع دبستان استفاده شد. جامعه نمونه اين پژوهش 62 كودك دختر و پسر 7 تا 15 ساله بودند كه در دبستاني ويژه دانش آموزان نابينا در شهر شيراز تحصيل ميكردند. معلمان پرسشنامه را براي اين كودكان تكميل كردند و سپس اطلاعات حاصل از اين بررسي تحليل گرديد. يافته ها نشان داد كه : معلمان فراوان ترين مشكلات كودكان نابينا را بيقراري و حواسپرتي، قلدري، دعوا كردن ، قطع مكالمه ، عصبانيت ، و لج كردن و كاستيهاي مهارت اجتماعي آنان را كنترل خشم . انتقاد پسنديده . مصالحه در مجادله . تعريف مناسب از خود و ديگران ، گذراندن مناسب ارقات فراغت . عكس العمل مناسب در مقابل رفتار غير منصفانه ، و كمك به همسالان درانجام تكاليف و ناديده گرفتن سر و صدا گزارش كردند. مهارت اجتماعي تابع سن كودك نبود. تحليل عوامل منجر به استخراج عواملي نظير مقياس اصلي گرديد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |