0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:28 AM

 6 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1381; 32(2):135-154.
 
بررسي تاثير علي خودگرداني والدين در خودگرداني تحصيلي دانش آموزان و پيشرفت درسي آنان
 
فولادچنگ محبوبه,لطيفيان مرتضي
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير علي ارايه خودگرداني تحصيلي توسط والدين برخودگرداني تحصيلي و پيشرفت درسي دانش آموزان است. بدين منظور, تعداد 201 دانش آموز (81 پسر و 120 دختر) از كلاس اول دبيرستان انتخاب و با پاسخگويي به پرسشنامه ارايه خودگرداني توسط والدين (اقتباس از مارتينزپونز, 1996) ادراك خود را از تاثير والدين بر رفتارهاي خودگرداني خويش نشان دادند؛ و همچنين پرسشنامه خودگرداني تحصيلي را نيز تكميل كردند. از ميانگين نمرات نهايي دروس رياضي و ادبيات فارسي به عنوان ملاك پيشرفت تحصيلي استفاده گرديد. نتايج تحليل مسير بيانگر تاثير مستقيم خودگرداني والدين بر خودگرداني تحصيلي دانش آموزان و نيز تاثير مستقيم خودگرداني دانش آموزان بر پيشرفت درسي آنان است. همچنين, ارائه خودگرداني توسط والدين از راه تاثير بر خودگرداني دانش آموزان بطور معني داري پيشرفت درسي را تبيين مي كند. تحليل رگرسيون چند متغيري نشان داد كه يكي از مؤلفه هاي خودگرداني والدين, يعني تشويق, به عنوان عاملي مهم, بعد از خودگرداني تحصيلي, در تبيين پيشرفت درسي دانش آموزان محسوب مي گردد. يافته ها بيانگر راهكارهايي جهت افزايش خودگرداني والدين در برنامه آموزش خانواده و ارتقا خودگرداني تحصيلي دانش آموزان است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها