0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:26 PM

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):155-181.
 
بررسي ميزان همسويي كتابخانه ها در سازمان دهي موضوعي كتاب ها (با تأكيد بر حوزه ايران شناسي)
 
نشاط نرگس*
 
 
 پژوهش حاضر تلاشي است براي مقايسه ميزان همگوني فهرست نويسي موضوعي ميان فهرست نويسان كتابخانه ملي از يك سو و 12 كتابخانه عمده دانشگاهي و تخصصي تهران از سوي ديگر . يافته ها نشان مي دهد كه در 75 درصد كتابخانه ها ارزش ناهمگوني موضوعي 60 تا 85 درصد است كه بيشترين ناهمگوني متعلق به كتابخانه دانشكده هنرهاي زيبا و پايين ترين آن متعلق به دانشگاه علوم انساني است. از لحاظ رده هاي موضوعي، ناهمگوني ها ميان 51.13 تا 82.45 درصد است كه ميانگين آن به 70.6 درصد مي رسد. بالاترين ميزان ناهمگوني در رده فلسفه و پايين ترين آن ها در رده كليات بوده است. تعداد سر عنوان هاي موضوعي تعلق يافته به كتاب ها در رده فلسفه، بيشترين و در رده كليات كمتري است. اين بدان معني است كه هر چه تعداد موضوع هاي منتسب به متون افزايش يابد احتمال همگوني آن ها كاهش مي يابد؛ و اين نتيجه يافته هاي ماركي در سال 1984 را تأييد مي كند. بيش از 50 درصد ناهمگوني موضوعي كتابخانه ها مربوط به ساختار موضوعي است. در مجموع مي توان گفت كه موضوع دهي به كتاب ها در كتابخانه ها - حداقل در جامعه مورد بررسي- بسيار ناهمگون و نقاط دستيابي به كتاب ها بسيار اندك است، كه اين هر دو به جامعيت و ماهيت نازل در نظام فهرست نويسي منجر مي گردد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها