پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:26 PM
5 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):103-120. |
بررسي ميزان رضايت شغلي معلمان ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران |
كلدي عليرضا,عسگري گيتا |
پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان رضايت شغلي معلمان مدارس ابتدايي تهران انجام گرفته است. رضايت شغلي يكي از عوامل بسيار مهم در امر كيفيت آموزش و موفقيت شغلي معلمان است. روش مطالعه در اين پژوهش پيمايشي است و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه تعديل شده رضايت شغلي مينه سوتا استفاده شده است. جمعيت نمونه شامل 400 نفر از معلمان مدارس ابتدايي در مناطق يك، يازده، و شانزده، تهران بوده است. شيوه نمونه گيري به روش تصادفي سيتماتيك و خوشهاي انجام گرفت. يافتهها نشان مي دهد كه 76.5 درصد از معلمان مدارس ابتدايي مورد بررسي از شغل خود راضي و يا خيلي راضي بوده، حال آن كه 9 درصد ناراضي و يا خيلي ناراضي بودهاند. متغيرهاي سطح تحصيلات معلمان و قصد معلمان براي ماندن در موقعيت كنوني شغلي، از متغيرهاي قابل پيش بيني رضايت شغلي معلمان است. جنبه هاي مربوط به بيشترين ميزان رضايت شغلي معلمان است. جنبه هاي مربوط به بيشترين ميزان رضايت شغلي معلمان شامل خدمت اجتماعي، ارزش هاي اخلاقي، خلاقيت، فعاليت ، تنوع و كاربرد توانايي، و جنبه هاي مربوط به كمترين ميزان رضايت شغلي معلمان شامل جبران، سياست هاي نظام آموزشي، پيشرفت و امنيت شغلي است. معلمان در گروه سني بالاتر، سطح تحصيلات بالاتر و درآمد بيشتر و بالطبع منزلت اجتماعي بالاتر از ميزان رضايت شغلي بيشتر برخوردارند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |