پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:20 PM
1 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1382; 33(1):1-28. |
بررسي وضعيت خشونت كلامي در مدارس راهنمايي شهر تهران : مقايسه نظرات دانش آموزان و معلمان |
بازرگان زهرا,صادقي ناهيد,غلامعلي لواساني مسعود |
مقاله حاضر به بررسي خشونت كلامي از نظر معلمان و دانش آموزان مدارس راهنمايي شهر تهران مي پردازد. آزمودني هاي پژوهش شامل 498 نفر از دانش آموزان دختر و پسر و 43 نفر از دبيران زن و مرد آن ها است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه خشونت كلامي در مدارس راهنمايي شهر تهران شايع است. دانش آموزان فضاي آموزشي نامناسب، ارتباطات نامطلوب در مدرسه، و حجم زياد كتب درسي را باعث خشونت كلامي خود مي دانند؛ در حاليكه معلمان بيشتر بر عوامل خارج از مدرسه، در ايجاد خشونت دانش آموزان، تأكيد دارند. دانش آموزان ناتواني معلم در تدريس، حقوق و درآمد ناكافي، و عدم ارتباط مطلوب و همكاري ميان معلمان و مسئولان مدرسه را سبب بروز خشونت كلامي معلمان مي دانند؛ حال آن كه اكثر معلمان عدم علاقه و انگيزه معلم به حرفه معلمي و تدريس را از عوامل بروز خشونت در معلم تلقي مي كنند. معلمان بيشتر از دانش آموزان اعتقاد دارند كه مسئولان مدرسه در مقابل خشونت كلامي دانش آموزان و معلمان واكنش نشان مي دهند. |
كليد واژه: خشونت كلامي. پرخاشگري. دانش آموزان. خشم. معلمان. |
نسخه قابل چاپ |