پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:20 PM
9 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):203-227. |
بررسي مقايسه اي اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه افلاطون و فارابي |
ميرزامحمدي محمدحسن* |
* دانشگاه شاهد |
اهداف تعليم و تربيت همواره در زمره بزرگ ترين مسائل تربيتي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. درباره اينكه هدف يا اهداف تعليم و تربيت چيست ميان صاحب نظران توافق نظر وجود ندارد و همين امر، زمينه مورد اشاره را مسئلهدار جلوه داده است. در ميان فلاسفه تعليم و تربيت كساني هستند كه نسبت به اهداف تعليم و تربيت رويكرد جامع و كاملي دارند و ضروري است كه همواره اين رويكرد مورد توجه دست اندركاران نظام هاي تربيتي قرار گيرد. از جمله بزرگ ترين آنها يكي افلاطون و ديگري فارابي است كه در اين مقاله اهداف تعليم و تربيت در نظر آنان بررسي و مقايسه شده است. اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه افلاطون و فارابي در دو بخش كلي اهداف فردي و اجتماعي تقسيم شده و اهداف فردي نيز به بخش هاي فرعي اهداف جسماني (بدني)، ذوقي (هنري)، اخلاقي، و عقلاني تقسيم شده است. پس از تشريح اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه دو مربي، زمينه هاي مشترك و متفاوت ميان اين دو ديدگاه مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |