0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  11:18 PM

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1382; 33(2):71-108.
 
برداشت كودكان و نوجوانان از مفهوم هوش: تحول نظريه ضمني هوش
 
حجازي الهه*
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه تهران
 
 هدف پژوهش حاضر بررسي تحول برداشت مفهوم هوش در ميان كودكان و نوجوانان است. به همين منظور، تعداد 240 دانش آموز دختر و پسر شاغل به تحصيل در پايه هاي دوم (8 ساله) و چهارم (10 ساله) ابتدايي و اول (12 ساله) و سوم (14 ساله) راهنمايي (در هر پايه 60 نفر) با پيشرفت تحصيلي متوسط (بدون سابقه مردودي) از مناطق 1 و 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 78-79 انتخاب و با استفاده از مصاحبه باليني با چهار محور (تعريف هوش و هوشمند، ويژگي ها و نشانگان هوشمندي، منشاء هوش، و ثبات و تغييرپذيري) مورد بررسي قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند كه تعريف هوش و هوشمند بر اساس رفتارها و نمودهاي عيني از 8 الي 14 سالگي مشاهده مي شود؛ استفاده از رفتارهاي مدرسه اي براي تعريف هوش و هوشمند سيري نزولي از دوره ابتدايي به راهنمايي داشته است؛ اكثريت كودكان و نوجوانان منشاء هوش را اكتسابي مي دانند؛ اعتقاد به تغيير پذيري هوش و توجه به عامل تلاش و تجربه در اكتساب هوش در هر دو دوره تحصيلي مشاهده مي گردد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها