پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:03 PM
6 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1384; 35(1):121-134. |
بررسي و مقايسه شانزده تيپ شخصيتي دانشجويان ايراني و هندي |
محمداسماعيل الهه* |
* پژوهشکده کودکان استثنايي |
هدف پژوهش حاضر بررسي و مقايسه شانزده تيپ شخصيتي دانشجويان ايراني و هندي است. بدين منظور تعداد 800 دانشجوي سال آخر رشته هاي علوم انساني و علوم پايه، 400 دانشجوي دختر و پسر ايراني و 400 دانشجوي دختر و پسر هندي، از 6 دانشگاه شهر تهران و 6 کالج شهر پونا (هند) به شيوه خوشه اي انتخاب شده مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش سنخ نماي مايرز بريگز (MBTI) بود که در مورد دانشجويان به اجرا درآمد. نتايج نشان داد که دانشجويان ايراني و هندي در ابعاد شخصيتي شهودي - حسي، فکري - احساسي با هم تفاوت معني دار دارند و همچنين دانشجويان دختر و پسر نيز اين تفاوت را نشان دادند، ولي در ابعاد برونگرايي - درونگرايي، قضاوتي - درکي تفاوت معني دار نداشتند. تيپ شخصيتي دانشجويان ايراني بيشتر برونگراي حسي - فکري است، در حاليکه دانشجويان هندي بيشتر برونگراي حسي - احساسي، و شهودي - احساسي هستند، و همچنين از نظر درون گرايي، دانشجويان ايراني درونگراي حسي - فکري هستند در حاليکه دانشجويان هندي درونگراي حسي - احساسي و درون گراي شهودي - احساسي محسوب مي شوند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |