پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:02 PM
8 : روانشناسي و علوم تربيتي پاییز و زمستان 1384; 35(2):159-185. |
مروري بر مباني فلسفي، ويژگي ها، و روش هاي پژوهش كيفي |
عابديني ياسمين* |
* دانشگاه تهران |
در سالهاي اخير، پژوهش هاي کيفي يا آنچه تحت عنوان مطالعات کيفي شناخته شده اند به طور فزاينده اي در تحقيقات مربوط به علوم اجتماعي، روانشناسي تربيتي، روانشناسي باليني و آموزش و پرورش شايع شده اند. به دليل اينکه در تحليل داده هاي کيفي از فنون مختلفي که مبتني بر ديدگاه هاي نظري مختلفي هستند استفاده مي شود، ارائه تعريفي دقيق و مشخص از پژوهش کيفي تا حدودي مشکل است. با اين حال، ويژگي هاي کلي پژوهش هاي کيفي عبارتند از: تاکيد بر اکتشافات و توصيف، عدم استفاده از نمونه گيري تصادفي و انتخاب نمونه بر اساس هدف پژوهش، تاکيد بر مطالعه پديده ها در بافت طبيعي آنها، در نظر گرفتن پژوهشگر به عنوان يکي از ابزارهاي پژوهش، ارائه داده ها به صورت کلمات، اعمال يا تصاوير، تحليل داده ها به صورت استقرايي و در حين انجام پژوهش، گزارش توصيفي و داستان گونه از نتايج پژوهش، تحليل و بررسي عمقي و همه جانبه يک مورد، تاکيد بر نقش معناهاي شخصي، و جز آن. روش هاي مختلف و مهم پژوهش کيفي عبارتند از: پژوهش هاي قوم نگاري، نظريه مبنا يا مبتني بر داده ها، تحليل مکالمه، تحليل گفتمان، و تحليل داستان. در مقاله حاضر ضمن تعريف پژوهش کيفي، به بررسي مباني فلسفي و زيربناي نظري آن مروري داشته و سپس به طور اجمالي روش هاي مختلف پژوهش کيفي معرفي خواهند شد. |
كليد واژه: پژوهش كيفي، هرمنوتيك، پديدارشناسي، قوم نگاري، تحليل مكالمه، تحليل گفتمان، تحليل داستان، نظريه مبنا |
![]() |
نسخه قابل چاپ |