0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:59 PM

 8 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1385; 36(2-1):143-166.
 
ارزشيابي هنرستان هاي کار دانش با استفاده از الگوي سيپ (CIPP) به منظور پيشنهاد چارچوبي براي بهبود کيفيت هنرستاني هاي کار دانش: موردي از هنرستان هاي منطقه 2 شهر تهران
 
دراني كمال,صالحي كيوان
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف ارزشيابي هنرستان هاي کاردانش منطقه 2 شهر تهران با استفاده از الگوي ارزشيابي سيپ (CIPP) و پيشنهاد چارچوبي براي ارزشيابي ساير هنرستان هاي فني بويژه هنرستان هاي کاردانش اجرا شده است. جامعه آماري مورد مطالعه در اين پژوهش شامل پنج زير جامعه (هنرجويان، هنرآموزان، مديران هنرستان ها، دانش آموختگان و کارفرمايان) است که با استفاده از روش سرشماري و نمونه گيري تصادفي ساده مورد بررسي قرار گرفته است. بدين منظور، ابتدا چارچوب کلي عوامل و نشانگرهاي مورد نياز در ارزشيابي هنرستان هاي کاردانش، با اقتباس از تجارب موجود و استفاده از الگوي عناصر سازماني (او.اي.ام)، در سه بخش درونداد، فرايند و محصول (برونداد)، با به کارگيري 19 عامل و 203 نشانگر به همراه معيارهاي قضاوت (معيارهاي تحقق هدف) تدوين شد. سپس با استفاده از عوامل و نشانگرهاي تدوين شده، ابزارهاي پژوهش شامل پنج پرسشنامه، با لحاظ روايي (روايي محتوا) و پاياني (آلفاي کرونباخ) تهيه شد. بعد از گردآوري داده ها، وضع موجود با استفاده از «طيف قضاوت» و «معيارهاي پيشنهادي وضع مطلوب» مقايسه گرديد و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نهايتا از 19 عامل مورد بررسي، 17 عامل درسطح نامطلوب و 2 عامل ديگر در سطح نسبتا مطلوب قرار گرفت. بدين ترتيب وضعيت موجود هر سه بخش دروندادي، فرايندي و بروندادي هنرستان هاي جامعه ي مورد مطالعه در سطح «نامطلوب» ارزيابي شد. در انتها پس از مشخص شدن وضعيت هنرستان هاي جامعه هدف، براي بهبود وضعيت کيفي موجود پيشنهادها و راهکارهايي در سطح هر يک از عوامل مرتبط با بخش هاي دروندادي، فرايندي و بروندادي ارايه شد.

 
كليد واژه: کيفيت، ارزشيابي آموزشي، الگوي سيپ، هنرستان هاي کاردانش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها