پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 10:57 PM
1 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1385; 36(2-1):1-15. |
بررسي تاثير پيش سازمان دهنده ها در يادگيري دانش آموزان |
افروز غلامعلي,كلانتري فتح اله,نصرتي فاطمه |
پژوهش حاضر به بررسي تاثير پيش سازمان دهنده ها در يادگيري دانش آموزان پسر پايه دوم دبيرستان دردرس جغرافيا مي پردازد. نمونه مورد مطالعه شامل 184 نفر از دانش آموزان پسر در رشته هاي تجربي، رياضي، و علوم انساني شهر شيراز است که دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش به صورت تصادفي انتخاب شدند. روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي و نوع طرح پژوهش به شيوه آزمايشي است. ابزار اندازه گيري در تحقيق عبارت از يک آزمون محقق ساخته (بيست سوال چهار گزينه اي) است که به عنوان پيش آزمون بر روي هر دو گروه اجرا شد. پس از آن به گروه آزمايشي قبل از تدريس درس جغرافيا پيش سازمان دهنده و به گروه کنترل تدريس جغرافيا بدون پيش سازمان دهنده ارايه گرديد. بدين ترتيب نتايج يافته ها نشان داد که نمرات دانش آموزان در پيش آزمون تفاوت معني داري با يکديگر نداشته است اما در پس آزمون نمرات افزايشي در گروه آزمايشي ملاحظه گرديد؛ بنابراين پيش سازمان دهنده ها نقش موثري بر يادگيري دانش آموزان دارند. گروهي که پيش سازمان دهنده ها را دريافت کرده بودند در مقايسه با گروه کنترل، از يادگيري بهتري برخوردارند. |
كليد واژه: پيش سازمان دهنده، يادگيري، دانش آموز، جغرافيا |
![]() |
نسخه قابل چاپ |