0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  10:56 PM

 4 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1385; 36(4-3):61-81.
 
دانش در تنگناي كاربردپذيري: نگاهي انتقادي از منظر تعليم و تربيت
 
آل حسيني فرشته,باقري خسرو
 
 
 

با اتخاذ رويكرد مدرن كه نشانگر حركت به سوي عقلانيت است و به منظور حفظ و تثبيت تفوق انسان بر طبيعت، دانش مدرن با ويژگي هايي همچون، عقلانيت، عينيت، واقع گرايي، آزمون پذيري، و اخيرا كاربردپذيري، صورت تحقق مي پذيرد. دانش مدرن در مواجهه با خواسته هاي دقيق و سخت گيرانه عقلانيت مدرن و مطابق با معيارهايي كه اين نوع عقلانيت براي صحت تفكر مشخص مي كند در روندي تقليل گرايانه طي طريق مي كند تا در عصر اطلاعات، در معادله اي جديد استقرار يابد. تحقيق حاضر، از رهگذر يكي از شناخته شده ترين نظريه ها و تاكيد خاص بر تحليل ژان فرانسوا ليوتار از وضعيت دانش در جوامع كنوني، به پيگيري اهداف خود در قلمرو تعليم و تربيت پرداخته است. بر اين اساس، تعليم و تربيت براي مواجهه آگاهانه با چالش هاي پيش رو، نيازمند آن است كه بازتاب پژوهش فلسفي در قالب «حركت بازگشتي به مفروضات» را به منظور كاستن از دشواري هاي برخاسته از ذات حركت هاي شتاب گونه و گاه انفجاري در حوزه تصميم گيري؛ همچنين ارتقا بينش سياسي معلمان و دانش آموزان، و تجهيز آنان به بينشي ژرف نگر در باب مسايل دانش و مناسبات ان با ساير حوزه ها را وجهه عمل خود قرار دهد.

 
كليد واژه: مدرنيته، عقلانيت، دانش، كاربردپذيري، ليوتار، فلسفه تعليم و تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها