پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 10:42 PM
8 : روانشناسي نظامي زمستان 1389; 1(4):79-89. |
کارکرد رسانه هاي ماهواره اي در تصويرسازي ذهني مردم |
باصري احمد*,حاجياني ابراهيم |
* دانشگاه امام حسين (ع) |
مقدمه: امروزه رسانه ها تلاش مي كنند تصاوير ذهني مورد نظر خود را، در جامعه، شكل دهند. آنان در واقع با تصوير ذهني، افكار عمومي جهانيان را به سمت مورد نظر خود هدايت و مديريت مي كنند. رسانه ها در عمليات تصويرسازي ذهني مي توانند دو کارکرد متفاوت داشته باشند: به صورت سازنده با ارائه تصوير ذهني مطلوب، اميدبخش و تقويت وحدت ملي و خنثي سازي و مقابله با اقدامات مخرب دشمن مي توانند توليد کننده فرصت رشد و تعالي براي يک کشور باشند. يا با نقش مخرب در ارائه تصوير ذهني نامطلوب، توليد نااميدي و ياس در مردم، تخريب وحدت ملي و خنثي سازي و مقابله با اقدامات سازنده دولت هاي بومي به عنوان يک عامل تهديد کننده تلقي گردند. در اين مطالعه به ارزيابي نوع و ميزان اثرات رسانه هاي ماهواره اي در مقايسه با رسانه ملي در ايجاد تصويرهاي ذهني مردم تهران در خصوص شاخص هاي مورد مطالعه پرداخته ايم. |
كليد واژه: تصويرسازي ذهني، رسانه ملي، اعتماد عمومي، نافرماني، رسانه هاي ماهواره اي |
نسخه قابل چاپ |