پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 10:09 PM
4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1385; 2(7):207-218. |
رابطه انگيزش پيشرفت و خود پنداشت با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه هشتم در درس علوم بر اساس تحليل نتايج «تيمز ـ آر» |
غلامي يونس*,حيدري محمود,رحيمي نژاد عباس,خداپناهي محمدكريم |
در پژوهش حاضر، انگيزش پيشرفت و خودپنداشت دانش آموزان پايه هشتم کشورهاي مختلف و رابطه آن با پيشرفت در درس علوم در تکرار سومين مطالعه بين المللي رياضيات و علوم (تيمز ـ آر) بررسي شد. جامعه مورد بررسي (همان جامعه آزمون تيمز ـ آر) 38 کشور شرکت کننده در آزمون تيمز ـ آر 1999 و نمونه آماري 187000 دانش آموز پايه هشتم در مقطع راهنمايي بوده است که با روش نمونه گيري خوشه اي دو مرحله اي از بين دانش آموزان هر کشور توسط موسسه بين المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي انتخاب شد. داده ها از طريق تکميل پرسشنامه 146 سوال علوم و پرسشنامه فردي دانش آموز در تمامي کشورها توسط آموزش و پرورش هر کشور به دست آمد و در دسامبر 2000 در اختيار عموم قرار گرفت که پژوهش حاضر نيز از آن استفاده کرده است. براي تجزيه و تحليل آماري پژوهش از تحليل واريانس يکراهه، تحليل واريانس رتبه اي کروسکال واليس و آزمون t مستقل استفاده شد. نتايج پژوهش، تفاوت معنادار بين انتظار براي ادامه تحصيل و خودپنداشت با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را نشان داد ولي بين بازخورد، علاقه و ادراک دانش آموزان از اهميت علوم، زمان مطالعه خارج از خانه و جنس دانش آموز با پيشرفت در اين زمينه تفاوت معناداري مشاهده نشد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |