پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 10:01 PM
7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1386; 3(11):266-270. |
روي آوردهاي نوين در روان سنجي (قسمت يکم: مباني و محدوديت هاي نظريه کلاسيک اندازه گيري) |
عسگري علي* |
* دانشگاه تهران |
از پيدايش علم روان سنجي تقريبا يک قرن مي گذرد. از آن زمان تاکنون، تغييرات بنيادي در نظريه هاي آن به وجود آمده اند و تداوم اين سير تحولي، دانش روان سنجي را به سوي تکامل رانده است. با آنکه تهيه و تفسير تست ها بر پايه نظريه هاي جديد و پيشرفته از فعاليت هاي عمده و مهم روان شناسان و متخصصان تعليم و تربيت به شمار مي آيد، متاسفانه اصول آنها هنوز براي کاربران و حتي بسياري از متخصصان اندازه گيري در کشور ما به درستي شناخته شده نيست و بيشتر کتاب هاي اندازه گيري و سنجش و نيز راهنماي اجرا و تفسير تست ها هنوز بر پايه نظريه کلاسيک تست قرار دارند. بنابراين، تلاش شده است تا با استناد به آثار مختلف- در سلسله مقاله هايي که از شماره حاضر آغاز مي شوند- به معرفي و توصيف اين نظريه ها پرداخته شود. براي درک بيشتر نظريه هاي جديد و علل پيدايش آنها، در اين مقاله مباني نظري، مشکلات و محدوديت هاي مدل هاي کلاسيک اندازه گيري توصيف شده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |