پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:59 PM
7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1386; 3(12):357-366. |
تحليل محتواي کتابهاي فارسي سال اول دبستان در ايران |
نوريان محمد* |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب |
کتاب درسي مهمترين و پر کاربردترين رسانه آموزشي در کشور ايران است. اين رسانه با اهميت در بردارنده بخش هاي نوشتاري، تصويرها و تمرين هايي است که در راستاي تحقق هدف هاي کتاب انتخاب و سازماندهي مي شوند. از سوي ديگر آموزش خواندن و نوشتن به عنوان کليد ورود به نظام آموزش رسمي کشور، اهميت کتاب هاي درسي «بخوانيم و بنويسيم» را براي پايه اول ابتدايي دو چندان کرده است. پژوهش توصيفي حاضر درصدد بررسي چگونگي ارتباط متون نوشتاري، تصويرها و تمرين ها با هدف هاي کتابهاي درسي «بخوانيم و بنويسيم» پايه اول بود و با روش هاي متداول در آمار توصيفي با استفاده از روش تحليل محتوا، متون نوشتاري درس ها، تصويرها و تمرين هاي کتاب هاي مذکور بر اساس هدف هاي جزيي، مورد تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده مبين آن بودند که %25.7 از هدف هاي جزيي بدون متن نوشتاري و %43.1 از هدف هاي جزيي بدون تصوير، 14.7% از هدف هاي جزيي بدون تمرين اند. بنابراين نيمي از هدف هاي جزيي برنامه با الگوي نظري تحقق هدف هاي يادگيري خواندن و نوشتن مطابقت ندارد که مي تواند امر آموزش را با مشکل مواجه سازد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |