پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:48 PM
5 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):367-376. |
ارتباط بين پنج رگه شخصيتي و پيشرفت تحصيلي |
آتش روز بهروز*,پاك دامن شهلا,عسگري علي |
به منظور پيش بيني پيشرفت تحصيلي بر اساس رگه هاي شخصيت، تعداد 200 دانش آموز (100 دختر و 100 پسر) سال اول دبيرستان با نمونه برداري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه رگه هاي پنجگانه شخصيتي NEO-FFI (كاستا و مك كري، 1992) پاسخ دادند. براي اندازه گيري پيشرفت تحصيلي از معدل امتحانهاي نهايي سال سوم راهنمايي استفاده شد. نتايج نشان دادند كه پيشرفت تحصيلي بدون رابطه معنادار با گشودگي، با رگه هاي برون گردي، مقبوليت و وظيفه شناسي همبستگي مثبت و با نورزگرايي همبستگي منفي دارد. نتايج رگرسيون گام به گام مشخص كرد كه تنها دو رگه نورزگرايي و وظيفه شناسي توانست در دو گام حدود 9 درصد واريانس پيشرفت تحصيلي را تبيين كنند. نتايج بر پايه نظريه رگه هاي شخصيتي مورد بحث قرار گرفت. |
كليد واژه: پيشرفت تحصيلي، رگه هاي پنج گانه شخصيت، دانش آموز |
نسخه قابل چاپ |