پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:41 PM
2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1387; 4(16):333-341. |
مهارتهاي اجتماعي و مشكلات رفتار كودكان پيش دبستاني ايراني |
عبدي بهشته* |
* جهاددانشگاهي واحد تربيت معلم |
با هدف اندازه گيري مهارتهاي اجتماعي، مشکلات دروني سازي شده و مشکلات بروني سازي شده براساس تفاوتهاي جنس در کودکان، والدين (n=1001) و مربيان 518 (n=284)دختر و 483 پسر (3 تا 5 ساله)، به فرمهاي والد و مربي نظام رتبه گذاري مهارتهاي اجتماعي (گرشام و اليوت، 1990) پاسخ دادند. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان دادند که بر حسب رتبه گذاري والدين و مربيان، در زير مقياسهاي مهارتهاي اجتماعي (همياري، خودمهارگري و مسووليت پذيري) و مشکلات دروني سازي شده (غمگيني، افسردگي و تنهايي) دختران رتبه هاي بالاتر از پسران به دست آوردند. پسران در مقايسه با دختران، رتبه هاي بالاتري در زيرمقياس مشکلات بروني سازي شده (پرخاشگري، مهار ضعيف خلق و بحث با ديگران) کسب کردند. رتبه گذاري والدين براي نمره هاي جرات ورزي در دختران و پسران تفاوت معناداري را نشان نداد. |
كليد واژه: مهارتهاي اجتماعي، مشکلات دروني سازي شده، مشکلات بروني سازي شده، جنس، کودکان پيش دبستاني |
نسخه قابل چاپ |