پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:40 PM
7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1387; 5(18):159-169. |
سبكهاي شوخ طبعي، بهزيستي فاعلي و هوش هيجاني در دانشجويان |
علي نيا كرويي رستم*,دوستي يارعلي,دهشيري غلام رضا,حيدري محمدحسن |
نمونـه اي از 108 زن و 97 مـرد (ميانگين سنـي: 27 سال، انحـراف استانـدارد: 5 سال) دانشجو كه با روش نمونه بـرداري تصادفي چنـد مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه هاي سبكهاي شوخ طبعي (مارتين و ديگران، 2003)، مقياس هوش هيجاني (شات و ديگران، 1998)، مقياس رضايتمندي از زندگي (دينر و ديگران، 1985) و مقياس عاطفه مثبت و منـفي (مروزک و کولارز، 1998) پاسخ دادند. نتايج همبستگي و تحليل واريـانس چند متغيري نشان دادند كه سبكهاي شوخ طبعي پيوندجويانه و خودارزنده سازانه با رضايتمندي از زندگي، عاطفه مثبت و هـوش هيجاني رابطـه مثبـت معنـادار و بـا عاطفه منفي رابطه منـفي معنادار دارند. سبكهاي شوخ طبعي پرخاشگرايانه و خود تحقيرگرايانه با رضايتمندي از زندگي، عاطفه مثبت و هوش هيجاني رابطه منفي معنادار و با عاطفه منفي رابطه مثبت معنادار دارند. همچنين مردان در مقايسه با زنان بيشتر از سبكهاي شوخ طبعي سازش نايافته (پرخاشگرايانه و خودتحقيرگرايانه) استفاده كردند. يافته ها بـر نقش موثر سبكهاي شوخ طبعي سازش يافته (پيوندجويانه و خودارزنده سازانه) بر هوش هيجاني و بهزيستي فاعلي تاكيد داشتند. |
كليد واژه: سبکهاي شوخ طبعي، بهزيستي فاعلي، عاطفه مثبت و منفي، هوش هيجاني، دانشجويان |
نسخه قابل چاپ |