پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:34 PM
4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1388; 5(20):297-306. |
آموزش مهارتهاي زندگي براي كاهش افسردگي |
اميري برمكوهي علي* |
پژوهش حاضر به مطالعه اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي در كاهش نشانه هاي افسردگي دانش آموزان پرداخت. 62 دختر دانش آموز سال سوم راهنمايي به طور تصادفي در دو گروه آزمايشي و گواه جايگزين شدند. گروه آزمايشي هفته اي دو بار و طي 12 جلسه دو ساعته، مهارتهاي زندگي را آموزش ديدند. هر دو گروه، مقياس افسردگي كودكان (لانگ و تيشر، 1983) را قبل و بعد از آموزش تكميل كردند. نتايج حاصل از تحليل كوواريانس نشان داد كه آموزش مهارتهاي زندگي، نشانه هاي افسردگي، مشكلات اجتماعي و اشتغال ذهني با بيماري و مرگ را به گونه اي معنادار كاهش مي دهد، اما از لحاظ پاسخ عاطفي، احساس گناه، حرمت خود و خوشي و لذت بين دو گروه تفاوت معناداري مشاهده نشد. بنابراين به نظر مي رسد براي بهبود كامل نشانه ها به دوره هاي طولاني تر آموزش نياز است. |
كليد واژه: مهارتهاي زندگي، افسردگي، دانش آموزان |
![]() |
نسخه قابل چاپ |