پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:21 PM
7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1389; 7(26):175-185. |
هوش هيجاني و خلاقيت در دانشجويان |
نوفرستي اعظم*,معين الغربائي فاطمه |
* جهاد دانشگاهي، واحد تربيت معلم |
در اين پژوهش پرسشنامه رابطه بين هوش هيجاني و خلاقيت در دانشجويان بررسي شد. بدين منظور 396 دانشجو (236 دختر و 160 پسر) براساس روش نمونه برداري خوشه اي چند مرحله اي از بين دانشجويان دانشگاههاي دولتي شهر تهران انتخاب شدند و مقياس خود گزارش دهي هوش هيجاني شاته (شاته و ديگران، 1998) و پرسشنامه خلاقيت (عابدي، 1372) را تکميل کردند. نتايج نشان دادند که بين هر سه جنبه هوش هيجاني و خلاقيت در هر دو جنس رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتايج آزمون Z فيشر نشان داد، ضرايب همبستگي بين جنبه ادراک و بيان هيجان از هوش هيجاني با زيرمقياسهاي بسط، انعطاف پذيري، سيالي و خلاقيت کلي در گروه پسران به گونه معناداري بيشتر از گروه دختران بود. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که دو جنبه نظم دهي به هيجان و ادراک و بيان هيجان در گروه دختران 7 درصد و در گروه پسران نمره هوش هيجاني کلي و جنبه ادراک و بيان هيجان 16 درصد از واريانس خلاقيت را تبيين مي کند. |
كليد واژه: هوش هيجاني، خلاقيت، جنس |
نسخه قابل چاپ |