پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:17 PM
7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1390; 7(28):377-386. |
رواسازي و اعتباريابي چهارمين ويرايش مقياس هوش و کسلر کودکان |
صادقي احمد*,ربيعي محمد,عابدي محمدرضا |
* دانشگاه اصفهان |
اين پژوهش با هدف تعيين روايي و اعتبار ويرايش چهارم مقياس هوش و کسلر کودکان (WISC-IV، و کسلر، 2003 الف)، در دانش آموزان 6-16 ساله استان چهارمحال و بختياري انجام شد. براي بررسي روايي ويرايش چهارم مقياس هوش و کسلر کودکان از مقياس تجديدنظر شده هوش و کسلر کودکان (WISC-R، و کسلر، 1974) و ماتريس هاي پيشرونده ريون (ريون، 1938) استفاده شد. نتايج روايي نشان داد که بين ويرايش چهارم مقياس هوش و کسلر کودکان، مقياس تجديدنظر شده هوش و کسلر کودکان و ماتريس هاي پيشرونده ريون در بخش هاي مرتبط همبستگي معنادار وجود دارد. اعتبار آزمون با روش هاي دونيمه سازي و بازآزمايي محاسبه شد. ضرايب اعتبار دو نيمه سازي کليه زيرمقياس ها در حد کافي تا عالي بودند. ضرايب اعتبار بازآزمايي کليه زيرمقياس ها به غير از زيرمقياس مفاهيم تصويري نيز در حد کافي تا عالي بودند. از اين مقياس، علاوه بر سنجش بهره هوشي افراد 6 تا 16 ساله مي توان براي تشخيص اختلال يادگيري، اختلال نارسايي توجه، آسيب مغزي، اختلال هاي اضطراب و وسواس بهره گرفت. |
كليد واژه: هوش، روايي، اعتبار، چهارمين ويرايش مقياس هوش و کسلر کودکان |
نسخه قابل چاپ |