پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:12 PM
5 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1390; 8(30):167-175. |
تاثير آموزش همدلي در کاهش پرخاشگري نوجوانان |
وزيري شهرام*,لطفي عظيمي افسانه |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رودهن |
هدف پژوهش حاضر، شناخت ميزان اثربخشي آموزش همدلي (وزيري و لطفي کاشاني، 1390) در کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه بود. 48 دانش آموز از دو دبيرستان پسرانه منطقه يک شهر تهران (هر مدرسه 24 نفر) بر اساس نمونه برداري داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار داده شدند. 12 جلسه دو ساعتي آموزش همدلي براي گروه آزمايشي اجرا شد. ميزان رفتارهاي پرخاشگرانه هر يک از افراد دو گروه قبل و پس از آموزش با مقياس ارزيابي رفتارهاي پرخاشگرانه (وزيري و لطفي کاشاني، 1390) اندازه گيري شد. نتايج تحليل کوواريانس نشان دادند آموزش مهارت همدلي توانسته است رفتارهاي پرخاشگرانه را کاهش دهد. همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهند آموزش مهارت همدلي در مدارس، به ويژه در سنين نوجواني، با فراهم کردن توانايي درک ديگران مي تواند به کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه منجر شود. |
كليد واژه: آموزش همدلي، پرخاشگري، نوجواني |
نسخه قابل چاپ |