پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:11 PM
4 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1390; 8(30):157-166. |
تحول عادت هاي شمارش با انگشتان در کودکان خردسال: نقش سواد و دست برتري |
علي پور احمد,شقاقي فرهاد,دلير مجتبي* |
* دانشگاه پيام نور |
براي بررسي تحول الگوي عادات شمارش با انگشتان در کودکان خردسال با تاکيد بر نقش سواد و دست برتري، 200 نفر از کودکان پيش دبستاني و دبستاني شهر تهران به روش نمونه برداري خوشه اي انتخاب شدند و پرسشنامه دست برتري چاپمن و چاپمن (1987) و پرسشنامه شمارش با انگشتان (کورن، 1993) در مورد آنها اجرا شد. نتايج آزمون خي دو نشان دادند که بين دو گروه پيش دبستاني (فاقد سواد) و دبستاني (باسواد) و دو گروه راست برتر و چپ برتر در الگوي عادات شمارش با انگشتان تفاوت معنادار وجود دارد، اما بين دو گروه پسر و دختر در الگوي عادات شمارش با انگشتان تفاوت معنادار يافت نشد. اکثر کودکان پيش دبستاني با دست راست (23.5%) و دست چپ (18%) و بيشتر کودکان دبستاني با دست راست و همچنين، کودکان راست برتر اغلب با دست راست و کودکان چپ برتر اغلب با دست چپ شمارش از يک تا 10 را شروع کردند. |
كليد واژه: عادت هاي شمارش با انگشتان، دست برتري، سواد، جنس |
نسخه قابل چاپ |