پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:11 PM
1 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) زمستان 1390; 8(30):111-121. |
ويژگي هاي روان سنجي مقياس رفتار زودانگيخته در دانش آموزان دبيرستاني |
هومن حيدرعلي,كوشكي شيرين,اميربگلوي دارياني مهسا* |
به منظور بررسي عملي بودن، اعتبار، روايي و هنجاريابي مقياس 46 ماده اي رفتار زودانگيخته (وايت سايد و لينام، 2001)، 560 نفر (281 دختر و 279 پسر) از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران به شيوه نمونه برداري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند. نتايج نشان دادند با حذف دو ماده، به دليل همبستگي منفي و ضعيف با کل مقياس و بار عاملي کم، ضريب اعتبار مقياس از طريق فرمول کلي آلفاي کرونباخ، 0.77 است. تحليل مولفه هاي اصلي با چرخش واريماکس به استخراج چهار عامل: فقدان تفکر پيشين، هيجان خواهي، فوريت و فقدان پشتکار منجر شد که 33.9 درصد واريانس را تبيين کردند. همبستگي مقياس هيجان خواهي زاکرمن (زاکرمن و ديگران، 1978) با عامل هيجان خواهي مقياس، معنادار بود (r=0.45) اما با ساير عامل ها معنادار نبود. |
كليد واژه: زودانگيختگي، اعتبار، روايي، تحليل عاملي |
نسخه قابل چاپ |