پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:07 PM
3 : روان شناسي كاربردي بهار 1388; 3(1 (پياپي 9)):46-57. |
|
ارتباط باورهاي غير منطقي مادران با مشکلات رفتاري دختران دبيرستاني آن ها |
|
سليمي سيدحسين,رمضاني آسيه,خوانكي زهره,اميري ماندانا |
|
|
هدف: پژوهش تعيين ارتباط باورهاي غيرمنطقي مادران با مشکلات رفتاري دختران آنها بود.
روش: پژوهش مقطعي و علي مقايسه اي و جامعه آماري 420 دختر دبيرستاني داراي مشکل رفتاري و مادران آنها در شهر مشهد بود. از ميان آنها بر اساس جدول کرجسي و مورگان (1976) 200 دانش آموز و نيز 200 دانش آموز ديگر که فاقد مشکل رفتاري بودند به روش تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و آزمون ارزيابي باورهاي غيرمنطقي (1370) و آزمون راتر فرم ب (1975) در مورد آنها اجرا شد.
يافته ها: نشان داد که بين باورهاي غيرمنطقي مادران دانش آموزان داراي مشکلات رفتاري و فاقد مشکلات رفتاري تفاوت معنادار است. همچنين مادران دانش آموزان فاقد مشکلات رفتاري در شرايط مساوي از نظر ميزان تحصيلات و سن نسبت به مادران دانش آموزان داراي مشکلات رفتاري، باورهاي غيرمنطقي بيشتري داشتند. به علاوه ارتباط بين سطح تحصيلات مادران و باورهاي غيرمنطقي آنها معنادار بود.
نتيجه گيري: باورهاي غيرمنطقي، تحصيلات و سن کم مادران از عوامل موثر در بروز مشکلات رفتاري فرزندانشان است.
|
|
كليد واژه: باورهاي غيرمنطقي، دبيرستان، دختران، مشکلات رفتاري |
|
|
نسخه قابل چاپ
|