پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:05 PM
4 : روان شناسي كاربردي تابستان 1388; 3(2 (پياپي 10)):66-81. |
|
رابطه پايگاه هاي هويت و مسند مهارگذاري با جنس، پايه و رشته تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه |
|
مظفري نظير,فتح آبادي جليل*,باقريان فاطمه |
|
* دانشگاه شهيد بهشتي |
|
هدف: اين پژوهش تعيين رابطه پايگاه هاي هويت و مسند مهارگذاري با جنس، پايه و رشته تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه است.
روش: پژوهش علي – مقايسه اي است. 179 آزمودني پسر و 167 آزمودني دختر به «مقياس مسند مهارگذاري راتر» (به نقل از دشتي، 1996) و «آزمون عيني هويت من» آدامز و بنيون (به نقل از رحيمي نژاد، 1989) پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از تحليل واريانس يکراهه، آزمون تعقيبي شفه، آزمون t و مجذور کاي استفاده شد.
يافته ها: نشان داد که از نظر دستيابي پايگاه هاي هويت تفاوت بين دانش آموزان دختر و پسر معنادار نيست. به علاوه، ميزان اکتساب پايگاه هويت موفق در دانش آموزان سال سوم در مقايسه با پايه هاي اول و دوم بيشتر است. مسند مهارگذاري با جنس و رشته تحصيلي رابطه دارد، به اين صورت که دانش آموزان دختر و دانش آموزان رشته علوم انساني بيشتر داراي مسند مهارگذاري بيروني و دانش آموزان پسر و دانش آموزان رشته رياضي بيشتر داراي مسند مهارگذاري دروني بودند. در ضمن مشخص شد که پايگاه هاي هويت و مسند مهارگذاري نيز با يکديگر رابطه دارند، يعني آزمودني هاي داراي هويت موفق، واجد مسند مهارگذاري دروني بودند.
نتيجه گيري: اکتساب هويت يک فرايند تحولي است. بدين معني که با افزايش سن و تجارب فردي، ميزان دستيابي به پايگاه هويت موفق افزايش مي يابد. در عوض مسند مهارگذاري افراد بيشتر متاثر از شرايط و تجارب بيروني (مانند تحصيل در يک رشته خاص) است.
|
|
كليد واژه: پايگاه هاي هويت، پايه تحصيلي، جنس، دانش آموزان دبيرستاني، رشته تحصيلي، مسند مهارگذاري |
|
|
نسخه قابل چاپ
|