پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:04 PM
4 : روان شناسي كاربردي پاييز 1388; 3(3 (پياپي 11)):48-59. |
|
مقايسه شيوه هاي مقابله اي دانش آموزان داراي هوش هيجاني بالا و پايين در طبقات مختلف اجتماعي – اقتصادي |
|
نادي آذر*,خداپناهي محمدكريم,صالح صدق پور بهرام |
|
|
هدف: پژوهش حاضر تعيين و مقايسه شيوه هاي مقابله در دانش آموزان داراي هوش هيجاني بالا و پايين در طبقات اجتماعي اقتصادي بالا و پايين بود.
روش: پژوهش پس رويدادي و نمونه شامل 356 نفر از دانش آموزان سال سوم دبيرستان شهر تهران است که به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه شيوه هاي مقابله راجر و نجاريان (1385)، پرسشنامه مشخصات فردي و پرسشنامه هوش هيجاني برادبري و گريوز (2004 به نقل از گنجي، 1384) پاسخ دادند. با استفاده از تحليل واريانس يکراهه، همبستگي پيرسون، آزمون تعقيبي توکي و تحليل واريانس بلوکي و آزمون t داده ها تحليل شد.
يافته ها: نشان داد استفاده از شيوه هاي مقابله عقلاني و انفصالي در دانش آموزان داراي هوش هيجاني بالا بيشتر از دانش آموزان داراي هوش هيجاني پايين است. ميزان استفاده از شيوه مقابله اجتنابي در دانش آموزان داراي هوش هيجاني بالا و پايين تفاوتي نداشت. ميزان استفاده از شيوه مقابله هيجاني در دانش آموزان داراي هوش هيجاني پايين بيشتر بود. هوش هيجاني در دانش آموزان طبقه بالاي اجتماعي اقتصادي بيشتر از طبقه پايين اجتماعي اقتصادي و استفاده از شيوه مقابله عقلاني در دو طبقه اجتماعي اقتصادي بالا و پايين تفاوتي نداشت. استفاده از شيوه مقابله انفصالي در طبقه بالا و استفاده از شيوه مقابله اجتنابي و هيجاني در طبقه پايين بيشتر بود. طبقه اجتماعي اقتصادي بر رابطه بين هوش هيجاني و شيوه هاي مقابله اثر نداشت.
نتيجه گيري: در مجموع مي توان نتيجه گرفت عوامل برون فردي نظير وضعيت اجتماعي اقتصادي و عوامل درون فردي نظير هوش هيجاني، بر شيوه هاي مقابله فرد اثر گذارند و اين متغيرها با يکديگر و با پايگه اجتماعي اقتصادي ارتباط تنگاتنگ دارند.
|
|
كليد واژه: هوش هيجاني، شيوه مقابله، طبقه اجتماعي – اقتصادي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|