پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 8:59 PM
5 : روان شناسي كاربردي بهار 1389; 4(1 (پياپي 13)):65-81. |
|
رابطه بين جو سازماني و وجدان کاري با عملکرد شغلي |
|
براتي هاجر*,عريضي حميدرضا,نوري ابوالقاسم |
|
|
هدف: هدف پژوهش تعيين رابطه متغيرهاي جو سازماني و وجدان کاري با عملکرد شغلي است.
روش: روش پژوهش همبستگي و علي-مقايسه اي است. نمونه پژوهش شامل 132 نفر از کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان است که به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه جو سازماني جاو و ليو (2003)، پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصيت کاستا و مک کرا (1992)، فهرست وارسي عملکرد وظيفه اي بيرن و همکاران (2005) و فهرست وارسي عملکرد زمينه اي کونوي (1999) است. داده ها با استفاده از روش همبستگي، رگرسيون و تحليل مسير تحليل شد.
يافته ها: يافته هاي حاصل از تحليل مسير نشان داد که جو همکارانه و قابليت اتکا به طور مستقيم ولي جو نوآورانه به طور غيرمستقيم عملکرد شغلي را پيش بيني مي کنند.
نتيجه گيري: وجدان کاري بر عملکرد شغلي افراد اثر مي گذارد. جو سازماني مثبت نيز مي تواند اين تاثير را افزايش دهد. بنابراين، سازمان ها و مديران مي توانند از طريق سنجش ويژگي هاي شخصيتي کارکنان خود، به ويژه وجدان کاري آنان، در جهت ايجاد جو مثبت سازماني استفاده کنند.
|
|
كليد واژه: جو سازماني، عملکرد شغلي، وجدان کاري |
|
|
نسخه قابل چاپ
|