0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  8:49 PM

 6 : روان شناسي تربيتي (روانشناسي و علوم تربيتي) بهار 1386; 2(7):115-131.
 
بررسي تاثير آموزش خود متمايزسازي بر کاهش مشکلات رواني زنان مطلقه تهران در سال 1385
 
شكيبايي طيبه,اسماعيلي معصومه,كرمي ابوالفضل
 
 
 

هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي تاثير آموزش خود متمايزسازي از طريق برنامه تدوين شده به وسيله پژوهشگر بر کاهش مشکلات رواني زنان مطلقه است. روش پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش حاضر، زنان مطلقه 20-45 ساله بودند که به خانه سلامت شهرداري مناطق 14 و 18 تهران مراجعه نموده بودند. نمونه گيري در اين پژوهش به طور تصادفي صورت گرفته است. از بين 50 زن مراجعه کننده پس از مصاحبه و اجراي پيش آزمون، 30 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه کنترل (n=15) و آزمايش (n=15) جايگزين شدند. سپس، گروه آزمايش به مدت 10 جلسه در برنامه آموزش خود متمايزسازي تدوين شده توسط پژوهشگر شرکت نمودند. پس از پايان برنامه آموزشي از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. ابزاري که در اين پژوهش به منظور جمع آوري اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است عبارت است از:
-1 پرسشنامه (SCL90-R) که شامل 90 سوال درباره مقياس هاي جسماني کردن مشکلات رواني، وسواس فکري - عملي، حساسيت بين فردي، افسردگي، اضطراب، پرخاشگري، فوبيا، پارانويا و روان پريشي است.
-2 پرسشنامه خود متمايزسازي (DSI-R) که شامل 46 سوال است که تمرکز بر روابط معنادار بزرگسالان و روابط جاري با خانواده اصلي دارد. همچنين براي تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش از روش تحليل کوواريانس استفاده شده است. نتيجه پژوهش نشان داد اين شيوه آموزش در ارتقا تمايز يافتگي زنان مطلقه و کاهش مشکلات رواني در 9 خرده مقياس پرسشنامه (SCL90-R)، براي شرکت کنندگان در گروه آزمايش موثر بوده است.

 
كليد واژه: خود متمايز سازي، سلامت روان، طلاق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها