0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  8:48 PM

 3 : روان شناسي تربيتي (روانشناسي و علوم تربيتي) بهار 1386; 2(7):49-71.
 
نقش دانشگاه در افزايش ميزان مطالعه کتاب از ديدگاه دانشجويان
 
رضوي سيدعباس,رحيمي دوست غلام حسين
 
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي نقش دانشگاه در افزايش ميزان مطالعه کتاب از ديدگاه دانشجويان انجام شده است. بدين منظور از ميان دانشجويان دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز نمونه اي به حجم 263 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش زمينه يابي بود و داده هاي موردنياز براي پژوهش با استفاده از يک پرسشنامه 13 سوالي جمع آوري شد (a=0.80). با استفاده از روش هاي توصيفي و استنباطي نظير تحليل واريانس يکراهه، همبستگي پيرسون، همبستگي اسپيرمن و آزمون ويلکاکسون داده ها تحليل شدند. نتايج نشان داد که به طور کلي دانشگاه "تا حدودي" در ارتقاي ميزان کتابخواني دانشجويان نقش دارد. همچنين ميزان مطالعه افراد پس از ورود به دانشگاه کاهش يافته است. نتايج ديگر اين پژوهش نشان مي دهد که بين نگرش دانشجويان رشته هاي علوم تربيتي، روان شناسي، مشاوره و کتابداري در زمينه نقش دانشگاه در کتابخواني تفاوتي وجود ندارد. يافته هاي ديگر اين پژوهش نشان داد که بين نگرش دانشجويان دختر و پسر نسبت به نقش دانشگاه در کتابخواني تفاوتي وجود ندارد. در ضمن تفاوتي بين نگرش دانشجويان کارشناسي ارشد و دانشجويان کارشناسي در مورد نقش دانشگاه در کتابخواني مشاهده نشد. بين پيشرفت تحصيلي دانشجويان، و ميزان تحصيل آنان در دانشگاه با نگرش آنان نسبت به نقش دانشگاه در کتابخواني نيز رابطه اي به دست نيامد. ليکن بر اساس يافته هاي ديگر پژوهش بين علاقه به رشته تحصيلي و نگرش نسبت به نقش دانشگاه در کتابخواني رابطه مستقيمي وجود دارد.

 
كليد واژه: مطالعه، کتاب، کتابخواني، فرهنگ مطالعه، نقش دانشگاه، نگرش دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها