پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 5:25 PM
4 : روان شناسي باليني تابستان 1388; 1(2):37-50. |
|
مقايسه بازداري پاسخ و کنترل تداخل در کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / فزون کنشي و كودكان بهنجار |
|
مشهدي علي*,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,آزادفلاح پرويز,سلطاني فر عاطفه |
|
* گروه روانشناسي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران |
|
مقدمه: بازداري پاسخ و كنترل تداخل هسته اصلي بسياري از نظريه هاي تبييني اختلال ADHD مي باشند. هدف پژوهش بررسي بازداري و كنترل تداخل در کودکان مبتلا به اين اختلال و زيرريخت هاي آن در مقايسه با کودکان بهنجار بود.
روش: 45 کودک مبتلا به اختلال ADHD و 15 كودك بهنجار سنين 7 تا 12 سال شهر مشهد از طريق شيوه هاي نمونه گيري در دسترس انتخاب و آزمون هاي SNAP، CBCL، TRF،CSI-4 و نيز مصاحبه باليني جهت شناسايي و جايدهي كودكان مبتلا به اين اختلال در زيرريخت ها (زيرريخت غلبه با نارسايي توجه، زيرريخت غلبه با فزون كنشي / تكانشگري و زيرريخت تركيبي) مورد استفاده واقع شد. آزمون رنگ واژه استروپ به منظور اندازه گيري بازداري و تداخل به کاربرده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس چند متغيري (MANOVA)، تحليل واريانس تك متغيري (ANOVA) و آزمون توكي تحليل گرديد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه عملكرد كودكان مبتلا به اختلال ADHD در مولفه زمان واكنش در محرك هاي همخوان و ناهمخوان به طور معناداري در مقايسه با كودكان بهنجار متفاوت مي باشد. در مورد كنترل تداخل نتايج پژوهش نشانگر آن است كه عليرغم وجود تفاوت بين كودكان مبتلا به ADHD و كودكان بهنجار، اما اين تفاوت از نظر آماري معنادار نمي باشد. همچنين در مولفه هاي آزمون استروپ نيز عليرغم وجود تفاوت بين عملكرد كودكان مبتلا به زيرريخت هاي اين اختلال، اما اين تفاوت از لحاظ آماري معنادار نبود.
نتيجه گيري: عملكرد كودكان مبتلا به اين اختلال در مقايسه با كودكان بهنجار در تكليف استروپ ضعيف تر بود.
|
|
كليد واژه: اختلال نارسايي توجه / فزون کنشي، کنش هاي اجرايي، بازداري، كنترل تداخل |
|
|
نسخه قابل چاپ
|