0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  5:24 PM

 : روان شناسي باليني تابستان 1388; 1(2):11-28.
 
بررسي اثربخشي تلفيق گروه درماني شناختي - رفتاري و آموزش مهارتهاي اجتماعي بر ترس از ارزشيابي منفي و اجتناب اجتماعي
 
وكيليان سارا*,قنبري هاشم آبادي بهرام علي
 
* دانشگاه فردوسي، مشهد، ايران
 
 

مقدمه: افراد داراي هراس اجتماعي علاوه بر تحريفهاي شناختي و اجتنابهاي اجتماعي، در به کارگيري مهارتهاي اجتماعي مناسب موقعيت نيز دچار کاستي و ضعف مي باشند. به همين منظور اين پژوهش با هدف بررسي تاثير تلفيقي گروه درماني شناختي - رفتاري و آموزش مهارتهاي اجتماعي بر اجتناب اجتماعي و ترس از ارزشيابي منفي دانشجويان، انجام پذيرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع آزمايشي (طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و انتصاب تصادفي) مي باشد. آزمودنيها پس از انجام مصاحبه باليني ساخت يافته بر اساس
DSM-IV و اجراي آزمون اضطراب اجتماعي با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس (13 نفر براي هر گروه)، انتخاب شده و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش (مداخله تلفيق گروه درماني شناختي - رفتاري و آموزش مهارتهاي اجتماعي) و گروه کنترل (گروه درماني شناختي - رفتاري) گماشته شدند. بعد از اتمام دوره 12جلسه اي (سه ماه و هر جلسه دو ساعت) درمان در گروهها، مجددا آزمون اضطراب اجتماعي به عنوان پس آزمون، در هر دو گروه اجرا شد.
يافته ها: نتايج تحليلهاي آماري آزمون
t نشان داد که، تلفيق گروه درماني شناختي - رفتاري و آموزش مهارتهاي اجتماعي در مقايسه با گروه درماني شناختي - رفتاري، باعث کاهش معني دار اجتناب اجتماعي و ترس از ارزشيابي منفي در دانشجويان مي گردد.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده پيشنهاد مي شود مولفه آموزش مهارتهاي اجتماعي به درمانهاي رايج افزوده گردد
.

 
كليد واژه: گروه درماني شناختي - رفتاري، آموزش مهارتهاي اجتماعي، اجتناب اجتماعي، ترس از ارزشيابي منفي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها