0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  5:23 PM

 4 : روان شناسي باليني پاييز 1388; 1(3):21-34.
 
تاثير آموزش شناختي ارتقا اميد بر توانمندي هاي شخصيتي مراجعين افسرده خو
 
نامداري كوروش*,مولوي حسين,ملك پور مختار,كلانتري مهرداد
 
* گروه روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

مقدمه: هدف اين پژوهش بررسي تاثير آموزش شناختي ارتقا اميد بر نيمرخ و ميزان توانمنديهاي شخصيتي افراد مبتلا به افسرده خويي بود.
روش: آزمودنيهاي پژوهش 40 نفر از مراجعين مبتلا به اختلال افسرده خويي بودند، که پس از انتخاب، به طريق واگذاري تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا آزمون ارزشهاي فعال در عمل
(VIA-IS) به عنوان پيش آزمون در هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمايش، 6 جلسه آموزش شناختي ارتقا اميد دريافت نمود. گروه کنترل هيچ آموزشي دريافت نکرد. در پايان آزمون ارزشهاي فعال در عمل مجددا به عنوان يک پس آزمون اجرا گرديد.
يافته ها: اين پژوهش نشان داد که اثر آموزش شناختي ارتقا اميد در توانمنديهاي شخصيتي گروه آموزش گيرنده به شکل معني داري بالاتر از گروه کنترل بود.
نتيجه گيري: نتايج نشان مي دهد که آموزش شناختي ارتقا اميد مداخله ي موثري براي ايجاد بهبود در توانمنديهاي مربوط به فضايل خرد، شجاعت، انسانيت، عدالت، خويشتن داري و تعالي مراجعين مي باشد.

 
كليد واژه: آموزش شناختي ارتقا اميد، توانمنديهاي شخصيتي، پرسشنامه ارزشهاي فعال در عمل، مراجعين افسرده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها