0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  5:22 PM

 
نقش اضطراب و افسردگي در تبيين اختلالات نارسايي توجه در کودکان دبستاني
 
محمدزاده علي*,نجفي محمود
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه پيام نور آذربايجان شرقي، ايران
 
 

مقدمه: اختلال فزون کنشي/ نارسايي توجه با اضطراب و افسردگي در نمونه هاي بزرگسال و گروه هاي باليني رابطه نشان داده است. به نظر مي رسد تا اين تاريخ رابطه مولفه هاي عاطفي اضطراب و افسردگي با اختلال فزون کنشي/ نارسايي توجه در کودکان دبستاني بسيار اندک مورد بررسي قرار گرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه دو اختلال ذکر شده در کودکان دبستاني انجام گرفت.
روش: بدين منظور نمونه اي به حجم 1009 نفر (490 دختر و 519 پسر) به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي از نواحي چهارگانه مدارس ابتدايي شيراز، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج تحليل رگرسيون چند متغيره نشان داد که اضطراب- افسردگي در تبيين تغييرات انواع سه گانه فزون کنشي/ نارسايي توجه يعني نارسايي توجه، فزون کنشي - تکانشگري و ترکيبي سهم قابل ملاحظه اي دارد. اين يافته ها همسو با تحقيقات قبلي تفسير گرديد و نشان داد ساز وکار هاي مشترکي بين مولفه هاي عاطفي و فزون کنشي/ نارسايي توجه وجود دارد.
نتيجه گيري: نارسايي توجه نقش اساسي در اشتراکات دو متغير دارد و در اين راستا شايد بتوان نوعي آمادگي ژنتيکي عمومي براي شکل گيري اختلالات نارسايي توجه و اضطراب- افسردگي را متصور شد.

 
كليد واژه: اختلال فزون کنشي/ نارسايي توجه، اضطراب، افسردگي، کودکان دبستاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها