0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  12:00 PM

 1 : دست آوردهاي روانشناختي (علوم تربيتي و روان شناسي) بهار و تابستان 1388; 4(1):3-26.
 
بررسي تاثير آموزش هوش هيجاني بر اضطراب اجتماعي، سازگاري اجتماعي و هوش هيجاني دانشجويان دختر و پسر
 
شهني ييلاق منيجه,مكتبي غلام حسين,شكركن حسين,حقيقي جمال,كيان پورقهفرخي فاطمه
 
 
 

اين پژوهش به بررسي تاثير آموزش هوش هيجاني بر اضطراب اجتماعي، سازگاري اجتماعي و هوش هيجاني پرداخته است. جامعه آماري شامل دانشجويان دوره کارشناسي دانشگاه شهيد چمران بود که در سال تحصيلي 87-86 مشغول به تحصيل بودند. از ميان اين دانشجويان 120 نفر به طور تصادفي چند مرحله اي انتخاب و در چهار گروه 30 نفري (آزمايشي دختر و پسر و گواه دختر و پسر) گمارده شدند. ابزارهاي مورد استفاده عبارتند از: پرسش نامه خود - گزارشي هوش هيجاني براکت و همکاران، اضطراب اجتماعي ماتيک و کلارک و سازگاري اجتماعي مظاهري. طرح پژوهش از نوع آزمايش ميداني، با پيش آزمون - پس آزمون و پي گيري با گروه گواه است. گروه آزمايش در 8 جلسه 90 دقيقه اي تحت آموزش هوش هيجاني قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله آزمايشي، بار ديگر ميزان اضطراب اجتماعي، سازگاري اجتماعي و هوش هيجاني گروه هاي آزمايش و گواه سنجيده شد. پس از 8 هفته از آزمودني ها پي گيري به عمل آمد. نتايج تحليل واريانس هاي چندمتغيري بيانگر تفاوت معني دار بين اضطراب اجتماعي، سازگاري اجتماعي و هوش هيجاني گروه ها است. در ضمن، بين دو جنس از لحاظ تاثير آموزش هوش هيجاني بر متغيرهاي وابسته تفاوت معني داري مشاهده نشد. اثر درمان بعد از هشت هفته هم چنان ادامه داشت.

 
كليد واژه: آموزش هوش هيجاني، اضطراب اجتماعي، سازگاري اجتماعي، هوش هيجاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها