پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:59 AM
8 : دست آوردهاي روانشناختي (علوم تربيتي و روان شناسي) پاييز و زمستان 1388; 4(2):167-188. |
بررسي رابطه عملکرد خانواده با سرسختي روان شناختي در دانش آموزان دوره متوسطه شهر کرمانشاه |
كرمي جهانگير*,شريفي خليل,بشليده كيومرث |
* دانشگاه رازي کرمانشاه |
سرسختي روان شناختي يک ساختار شخصيتي محافظت کننده در مقابل فشارهاي زندگي است، که در قالب يک سازه سه مولفه اي مرکب از تعهد، کنترل و مبارزه جويي توسط کوباسا مفهوم سازي شده است. نقش اين ويژگي در پژوهش هاي گوناگوني تاييد شده، اما زمينه هاي شکل گيري و پيشايندهاي محيطي آن کم تر مورد مطالعه بوده است. اين پژوهش به منظور شناسايي عملکردهاي (تعاملات خانوادگي) مرتبط با سرسختي در يک نمونه 324 نفري (170 دختر و 154 پسر) از دانش آموزان دوره سه ساله متوسطه شهر کرمانشاه انجام شده است. براي سنجش تعاملات خانوادگي، مقياس 75 پرسشي عملکرد خانواده برنارد بلوم (FFS) که پانزده بعد از عملکرد خانواده را مي سنجد، و براي سنجش سرسختي، مقياس 45 پرسشي سرسختي نوجوانان (AHS) که سه مولفه سرسختي را مي سنجد، به کار رفته است. داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه آزمون، تحليل شدند. و شواهد لازم دال بر وجود ارتباط معني دار بين عملکرد خانواده و سرسختي به دست آمده است. يافته ها نشان دهنده آن است که براي پيش بيني نمره هاي سرسختي، ضريب هاي ابعاد سبک خانواده آزادمنش، جامعه پذيري خانواده، سبک خانواده قانون مند و انعطاف پذيري خانواده معني دار بوده اند. يافته هاي اين پژوهش اهميت تعاملات مثبت در خانواده و ضرورت اجتناب از تعاملات منفي را متذکر شده و ره گشاي ياوران خانواده براي راهنمايي و اصلاح تعاملات آنها مي باشد. |
كليد واژه: عملکرد خانواده، سرسختي، تعهد، احساس کنترل، مبارزه جويي |
نسخه قابل چاپ |