پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:58 AM
2 : دست آوردهاي روانشناختي (علوم تربيتي و روان شناسي) پاييز و زمستان 1388; 4(2):37-70. |
تاثير آموزش فرآيند حل مساله خلاق (CPS) بر تفکر علمي، خلاقيت و نوآوري در دانشحويان دانشگاه شهيد چمران اهواز |
شهني ييلاق منيجه,حاجي يخچالي عليرضا*,حقيقي جمال,بهروزي ناصر |
* دانشگاه شهيد چمران اهواز |
هدف از انجام اين پژوهش بررسي اثربخشي فرايند حل مساله خلاق (CPS)، به عنوان يک راهبرد آموزشي، بر افزايش تفکر علمي، خلاقيت و نوآوري در دانشجويان دانشگاه شهيد چمران بود. آموزش فرايند CPS (با استفاده از دوازده تکنيک خلاقيت در دو دوره تفکر خلاق و انتقادي) به عنوان متغير مستقل و تفکر علمي، خلاقيت و نوآوري به عنوان متغيرهاي وابسته بودند. پژوهش حاضر يک طرح آزمايش ميداني با پيش آزمون - پس آزمون و پيگيري با گروه گواه بود. ابزار اين پژوهش شامل پرسشنامه هاي تفکر علمي ليانگ و همکاران، خلاقيت عابدي و نوآوري کولز و واندن بروک بودند. نمونه پژوهش شامل 60 دانشجوي پسر و دختر دوره کارشناسي، دانشگاه شهيد چمران در سال تحصيلي 88-1387 بود که با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب و به دو گروه آزمايش و گواه گمارده شدند. قبل از آموزش فرايند CPS از هر دو گروه آزمايش و گواه پيش آزمون هاي تفکر علمي، خلاقيت و نوآوري گرفته شد. سپس، به گروه آزمايش فرايند CPS آموزش داده شد و به گروه گواه هيچ آموزشي ارايه نشد. پس از اتمام دوره آموزشي بلافاصله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. در نهايت، پس از 6 هفته از اتمام دوره آموزشي دوباره از هر دو گروه آزمون هاي تفکر علمي، خلاقيت و نوآوري، به عنوان پيگيري، گرفته شد. نتيجه تحليل کوواريانس چند متغيري (مانکوا) نشان داد که آموزش فرايند CPS باعث افزايش معني دار تفکر علمي، خلاقيت و نوآوري در دانشجويان مي شود. همچنين، نتيجه تحليل کوواريانس چند متغيري با سنجش هاي تکراري نشان داد که اثر آموزش فرايند CPS در طول زمان بر تفکر علمي، خلاقيت و نوآوري دانشجويان اثر پايدار دارد. |
كليد واژه: حل مساله خلاق (CPS)، تفکر علمي، خلاقيت، نوآوري، دانشجو |
نسخه قابل چاپ |