0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  12:04 AM

 5 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1385; 8(29):81-102.
 
تاثير آموزش مهارتهاي كنترل كودك به مادران بر كاهش علايم اختلال نقص توجه / بيش فعالي كودكان و افسردگي مادران
 
ميرزاييان بهرام,احدي حسن,شريفي حسن پاشا,آزاد حسين
 
 
 

اختلال نقص توجه / بيش فعالي (ADHD) براي بسياري از دانش آموزان مشكلات زيادي ايجاد مي كند و بر عملكرد شناختي‏، اجتماعي، هيجاني و خانوادگي و سپس در بزرگسالي بر عملكرد شغلي و زناشويي آنان تاثير مي گذارد. از سوي ديگر، والدين كودكان مبتلا به اختلال نقص توجه / بيش فعالي، فشار رواني بيش از حدي را تجربه مي كنند و افسردگي، احساس محدوديت، ناكامي بالا، توانايي و اعتماد به نفس پايين و نيز اختلاف زناشويي در بين آنها مشاهده مي شود.
هدف از پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي آموزش رفتاري كنترل كودك به والدين بر كاهش نشانه هاي نقص توجه / بيش فعالي و بهبود عملكرد رفتاري كودكان و نيز كاهش ميزان گرايش به افسردگي مادران كودكان مبتلا به اين اختلال است. براي اين منظور 22 دانش آموز 6 تا 11 ساله مبتلا به نقص توجه / بيش فعالي كه به مراكز مشاوره و بهداشت رواني شهرستان ساري مراجعه كرده اند از طريق مصاحبه باليني و پرسشنامه
SNAP-IV به شيوه اي هدفمند براي پژوهش انتخاب شدند. سپس افراد نمونه از نظر متغيرهاي سن، جنسيت و تحصيلات با هم همتاسازي شده و بر حسب تصادف در گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. در جلسه هاي برنامه آموزشي مهارتهاي كنترل كودك در گروه آزمايش فقط مادران شركت كردند و به مدت 14 جلسه تحت آموزش مطابق برنامه باركلي (1981) و نيز فورهند و مك ماهون (1981) قرار گرفتند اما گروه گواه تا پايان پس آزمون هيچ آموزشي دريافت نكرد.

 
كليد واژه: آموزش مهارتهاي پايش كودك، اختلال نقص توجه / بيش فعالي، تغيير رفتار، مادران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها