پاسخ به:مقالات روانشناسی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 12:00 AM
7 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1386; 9(32):145-166. |
رابطه علي استرس چالش، استرس مانع پيشرفت، فرسودگي و انگيزش يادگيري با عملكرد تحصيلي در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي اهواز |
حافظي فريبا*,احدي حسن,عنايتي ميرصلاح الدين,نجاريان بهمن |
* دانشگاه آزاد اسلامي اهواز |
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين استرس چالش، استرس مانع پيشرفت، فرسودگي و انگيزش يادگيري با عملكرد تحصيلي بود. جامعه آماري كليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي اهواز در سال تحصيلي 86 ـ 85 بود. نمونه پژوهش 300 دانشجو بود كه به طور تصادفي ساده انتخاب شدند. در تحقيق حاضر از پرسشنامه استرس ليپين، ليپين و جكسون، فرسودگي مزلچ، پرسشنامه جهت گيري انگيزشي و معدل كل نمرات دانشجويان استفاده شد. پس از جمع آوري داده ها، از روش هاي آماري ميانگين، انحراف معيار و تحليل مسير به منظور تحليل داده ها استفاده شد. تحقيق حاضر شامل يك فرضيه اصلي و 8 فرضيه فرعي است. فرضيه اصلي رابطه علّي ميان استرس چالش، استرس مانع پيشرفت، فرسودگي و انگيزش يادگيري با عملكرد تحصيلي است كه تاييد شد. همچنين مسيرهاي مستقيم از استرس چالش به فرسودگي و انگيزش يادگيري، از استرس مانع پيشرفت به فرسودگي و انگيزش يادگيري، معنادار بودند. همچنين مسيرهاي غيرمستقيم از استرس چالش به عملكرد تحصيلي از طريق فرسودگي و انگيزش يادگيري و از استرس مانع پيشرفت به عملكرد تحصيلي از طريق فرسودگي و انگيزش يادگيري معنادار بود. |
كليد واژه: استرس چالش، استرس مانع پيشرفت، فرسودگي، انگيزش يادگيري، عملكرد تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |