پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:59 PM
4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1386; 9(32):61-90. |
مقايسه عملكرد كودكان داراي اختلالات يادگيري كلامي و غيركلامي در مقياس تجديدنظر شده هوشي وكسلر، آزمون ديداري حركتي بندرگشتالت و مقياس رياضيات ايران كي مت |
شهيم سيما*,هارون رشيدي همايون |
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شيراز |
هدف اين پژوهش بررسي و مقايسه عملكرد كودكان داراي اختلالات يادگيري غيركلامي و كودكان داراي اختلالات يادگيري كلامي در زيرآزمونهاي مقياس تجديد نظر شده هوشي وكسلر كودكان، آزمون ديداري ـ حركتي بندرگشتالت و مقياس رياضيات ايران كي مت بود. پس از ارزيابيهاي متعدد بر اساس تفاوت معنادار بين هوشبهر كلامي و عملي و نمرات مقياس درجه بندي دانش آموزان: تشخيص اوليه كودكان داراي اختلالات يادگيري (مايكل باست، 1971) دو گروه داراي اختلالات يادگيري كلامي و غيركلامي از ميان مراجعه كنندگان به مراكز اختلالات يادگيري سازمان كودكان استثنايي شهر شيراز شناسايي شدند. اطلاعات لازم به منظور انجام اين پژوهش با استفاده از مقياس تجديد نظر شده هوشي وكسلر كودكان، آزمون ديداري ـ حركتي بندرگشتالت و مقياس رياضيات ايران كي مت از 52 آزمودني دختر و پسر 6 تا 11 ساله داراي اختلالات يادگيري غيركلامي (23 نفر) و داراي اختلالات يادگيري كلامي (29 نفر) جمع آوري گرديد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روشهاي آمار توصيفي و آزمون T مستقل با روش تصحيح بونفرني استفاده شد. نتايج نشان داد كه: |
كليد واژه: اختلالات يادگيري كلامي و غيركلامي، مقياس تجديد نظرشده هوشي وكسلر، آزمون ديداري ـ حركتي بندر گشتالت و مقياس رياضيات ايران كي مت |
نسخه قابل چاپ |