پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:56 PM
3 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1386; 9(34):39-60. |
ارزيابي تراز تواناييهاي شناختي رياضي (فضا و عدد) و همبستگي آن با پيشرفت تحصيلي و سن عقلي و جنسيت |
خزايي کاميان* |
* دانشكده علوم تربيتي واحد چالوس |
اين مطالعه با هدف ارزيابي درك مفاهيم بنيادي رياضي و بررسي رابطه بين تواناييهاي شناختي رياضي و عملكرد دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي استان مازندران براساس نظريه پياژه انجام شده است. براي پوشش دادن کامل اهداف تحقيق 16 فرضيه فرعي بررسي شد. جامعه آماري اين مطالعه را كليه دانش آموزان پسر و دختر پايه هاي اول تا پنجم مشغول به تحصيل در استان مازندران در سال تحصيلي 86ـ 1385 تشكيل دادند. به طور كلي تعداد 200 آزمودني (100 پسر و 100 دختر) در پنج پايه تحصيلي ابتدايي مورد آزمون تشخيص تواناييهاي شناختي رياضي پياژه قرار گرفتند. از اين تعداد از هر پايه تحصيلي 20 دانش آموز انتخاب شدند. در مجموع از هر پايه تحصيلي 40 دختر و پسر آزمودنيهاي اين مطالعه را تشكيل دادند. ابزارهاي اين مطالعه را آزمون تواناييهاي شناختي رياضي پياژه، آزمون هوش آزماي گوديناف و محاسبه ميانگين نيمسال قبل تمامي دروس تشکيل دادند. يافته ها نشان داد که سطح عملکرد پايه هاي اول تا پنجم ابتدايي در مفاهيم دوازده گانه رياضي متفاوت است. بين پايه هاي تحصيلي در ادراک فضايي نقطه، مفهوم ضرب و مفهوم کسر تفاوت معنادار وجود دارد، ولي در مورد ساير تواناييها تفاوت معنادار نيست. بين تواناييهاي شناختي رياضي و پيشرفت تحصيلي در درس رياضي دانش آموزان پايه هاي تحصيلي مختلف دوره ابتدايي همبستگي وجود دارد. بين تواناييهاي شناختي رياضي و سن عقلي دانش آموزان پايه هاي مختلف مقطع ابتدايي همبستگي معنادار وجود ندارد. بين ميزان توانايي شناختي رياضي پسران و دختران تفاوت معنادار وجود ندارد سطح خطاپذيري در تمامي موارد تعيين شده است (p<0.5). |
كليد واژه: تواناييهاي شناختي رياضي، سن عقلي، پيشرفت تحصيلي، نظريه تحولي پياژه |
![]() |
نسخه قابل چاپ |