پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:40 PM
7 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1388; 11(39):79-105. |
مقايسه درک اجتماعي و ابعاد آن در دانش آموزان با و بدون اختلال شنوايي |
جاهديان پور فهيمه,البرزي شهلا,هارون رشيدي همايون* |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد دزفول |
هدف از پژوهش حاضر مقايسه درک اجتماعي و ابعاد آن در دانش آموزان با و بدون اختلال شنوايي شهر شيراز بود. در اين پژوه پژوهش تعداد 160 نفر (80 نفر با اختلالات شنوايي) و (80 نفربدون اختلال شنوايي) مورد بررسي قرار گرفتند. آزمودني هاي موردبررسي شامل دو گروه از دانش آموزان با اختلال شنوايي (40 پسر و 40 دختر) و دو گروه از دانش آموزان بدون اختلال شنوايي (40 پسر و 40 دختر) بودند که از بين دانش آموزان دو مرکز ناشنوايي، دانش آموزان با اختلال شنوايي به صورت تصادفي ساده و در انتخاب دانش آموزان بدون اختلال شنوايي از روش نمونه برداري چند مرحله اي استفاده شد. ابزار مورد استفاده مقياس درک اجتماعي بوزاکي (2000) (a=0.81) بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از روشهاي آماري تحليل واريانس يک طرفه و دو طرفه و رگرسيون چندگانه استفاده شد. نتايج نشان داد بين دانش آموزان دختر و پسر در نمره کل مقياس درک اجتماعي و ابعاد آن تفاوت معناداري وجود ندارد. همچنين نتايج نشان داد که تفاوت معناداري بين دو گروه با اختلال شنوايي و بدون اختلال شنوايي در نمره کل مقياس درک اجتماعي و ابعاد آن وجود دارد (P<0.001) . |
كليد واژه: درک اجتماعي، دانش آموزان ناشنوا، اختلال شنوايي |
نسخه قابل چاپ |