پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:39 PM
4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1388; 11(40):52-62. |
مقايسه هوش هيجاني و شناختي مديران مقاطع سه گانه آموزش و پرورش و رابطه آن با عملكرد شغلي آنها در منطقه اصفهان 1388 |
صفاري دهنوي يداله*,شريفي درآمدي پرويز,سماواتيان حسين |
* دانشگاه علوم تربيتي، دانشگاه خوراسگان اصفهان |
مطالعه حاضر با اهداف، مقايسه هوش هيجاني و شناختي مديران مقاطع ابتدايي دوره هاي سه گانه آموزش و پرورش و رابطه آن با عملكرد شغلي آنها در منطقه لنجان اصفهان در سال 1388 انجام شده است. در اين مطالعه از روش توصيفي از نوع همبستگي و نيز علي، مقايسه اي به صورت مقطعي استفاده شده است. جامعه آماري مورد پژوهش 306 نفر بود که از ميان آنها 146 نفر از مديران مدارس سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان منطقه لنجان به صورت نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. داده هاي پژوهش با استفاده از آزمون هوش هيجاني شيرينگ، پرسشنامه ريون (عباسي، 1384) و پرسشنامه عملكرد شغلي سرپرست (موتوويدلوون اسكاتر 1994، به نقل از خاکسار،1384) جمع آوري شدند و با استفاده از شاخص هاي آماري نظير ميانگين، انحراف معيار، تحليل واريانس و آزمون توکي و ضريب همبستگي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان داد كه، بين هوش هيجاني، هوش شناختي و عملكرد شغلي مديران سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه تفاوت معنا دار وجود دارد (P<0.05) بين هوش هيجاني در کل و مولفه هاي آن، (خودآگاهي، خودانگيزي، مهارت اجتماعي) با عملكرد شغلي رابطه معني دار وجود دارد (P<0.05) اما بين هوش شناختي و عملكرد شغلي مديران مقطع ابتدايي رابطه معنا داري در سطح (P<0.05) وجود نداشت. بين هوش هيجاني و عملكرد شغلي مديران مقطع راهنمايي نيز رابطه معنا داري در سطح (P<0.05) مشاهده نشد. |
كليد واژه: هوش هيجاني، هوش شناختي، عملکرد شغلي مديران |
![]() |
نسخه قابل چاپ |