پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:35 PM
1 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1388; 11(42):1-22. |
اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي بر اضطراب اجتماعي دانش آموزان پسر سال اول متوسطه ناحيه 4 آموزش و پرورش شهر اهواز |
كايوند فريدون*,شفيع آبادي عبداله,سوداني منصور |
در اين پژوهش اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي بر اضطراب اجتماعي دانش آموزان پسر سال اول متوسطه ناحيه 4 آموزش و پرورش شهر اهواز بررسي مي شود. جامعه آماري اين پژوهش كليه دانش آموزان پسر سال اول متوسطه در سال تحصيلي 86-1385 بود و نمونه آن 60 دانش آموز از اين جامعه بود كه ابتدا به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و به طور تصادفي به دو گروه 30 نفري آزمايش و گواه تقسيم شدند. طرح پژوهش از نوع طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است كه پس از انتخاب تصادفي گروه هاي آزمايش و گواه، مداخله آزمايشي (آموزش مهارت هاي ارتباطي) بر روي گروه آزمايش در 10 جلسه 70 دقيقه اي و 2 نوبت در هفته اجرا شد و پس از اتمام برنامه آموزشي از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده، علاوه بر آمار توصيفي از آمار استنباطي مانند آزمون t گروه هاي مستقل و تحليل واريانس چندمتغيره استفاده شد. نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد كه آموزش مهارت هاي ارتباطي باعث كاهش اضطراب اجتماعي (و مولفه هاي آن، يعني اجتناب و پريشاني اجتماعي و ترس از ارزيابي منفي) دانش آموزان گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه شده است (P<0.0001). |
كليد واژه: مهارت هاي ارتباطي، اضطراب اجتماعي، اجتناب و پريشاني اجتماعي، ترس از ارزيابي منفي |
نسخه قابل چاپ |