پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:33 PM
4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1390; 12(43):45-53. |
تاثير آموزش حافظه فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر ناتوان در يادگيري رياضي |
خدامي نغمه*,عابدي احمد,آتش پور سيدحميد |
* اصفهان، خوراسگان، خيابان جي شرقي، بلوار ارغوانيه، بلوار دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، گروه روان شناسي |
اين پژوهش با هدف بررسي تاثير آموزش حافظه فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر داراي ناتوان يادگيري رياضي اجرا شد. پژوهش از نوع آزمايشي و جامعه آماري شامل دانش آموزان دختر پايه سوم ابتدايي داراي ناتواني يادگيري رياضي بودند که از ميان آنها، 30 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و با روش تصادفي در گروههاي آزمايش (آموزش حافظه فعال و آموزش فراشناخت) و گواه قرار گرفتند. ابزارهاي سنجش شامل مقياس هوش کودکان وکسلر (شهيم، 1364)، آزمون ايران کي مت (محمداسماعيل و هومن، 1381) و آزمون عملکرد تحصيلي رياضي (فراهاني، 1386) بود. داده ها از طريق تحليل کواريانس بررسي شد. يافته ها نشان داد آموزش حافظه فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصيلي رياضي دانش آموزان با ناتواني يادگيري رياضي موثر است (P<0.01). نتايج آزمون تعقيبي توکي نشان داد بين دو روش آموزش حافظه فعال و فراشناخت، در بهبود عملکرد تحصيلي رياضي دانش آموزان با ناتواني يادگيري رياضي تفاوت معناداري وجود ندارد (P>0.05). |
كليد واژه: ناتواني رياضي، حافظه فعال، فراشناخت، دانش آموزان دختر |
![]() |
نسخه قابل چاپ |