پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:32 PM
4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1390; 12(44):29-37. |
تاثير آموزش مهارت هاي زندگي و راهبردهاي مقابله با فشار رواني بر سلامت روان دانشجويان دختر |
خلعتبري جواد,عزيززاده حقيقي فرشته* |
* تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامي تنکابن، گروه روان شناسي |
اين پژوهش با هدف مقايسه تاثير برنامه آموزش مهارت هاي زندگي و راهبردهاي مقابله با فشار رواني بر سلامت روان دانشجويان دختر اجرا شد. پژوهش از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون سه گروهي و جامعه آماري، دانشجويان دختر دانشکده فني و حرفه اي دکتر معين رشت بودند، که از بين آنها 300 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب و پس از اجراي اوليه پرسشنامه سلامت عمومي بر روي آنها، 45 نفر که داراي بالاترين امتيازات بودند، انتخاب و در سه گروه 15 نفري (دو گروه آزمايشي و يک گروه گواه) به صورت تصادفي قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه سلامت عمومي (گلدبرگ و هيلير، 1979) بود و داده ها از طريق تحليل کوواريانس چندمتغيري (مانکووا) تحليل شد. يافته ها نشان داد، آموزش مهارت هاي زندگي (P<0.01) و راهبردهاي مقابله با فشار رواني (P<0.05) به طور معناداري موجب افزايش سلامت روان در دانشجويان مي گردد. همچنين در مقايسه تاثير آموزش راهبردهاي مقابله با فشار رواني با آموزش مهارت هاي زندگي مشخص گرديد که آموزش راهبردهاي مقابله با فشار رواني تاثير بيشتري نسبت به آموزش مهارت هاي زندگي بر افسردگي دانشجويان دختر دارد. |
كليد واژه: مهارت هاي زندگي، راهبردهاي مقابله با استرس، سلامت عمومي، دانشجويان دختر |
![]() |
نسخه قابل چاپ |