پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:49 PM
6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1385; 1(4):117-141. |
تاثير آموزش مهارت هاي مقابله اي به روش بحث گروهي بر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر |
رحمتي عباس,اعتمادي احمد |
در اين مطالعه تاثير يک نوع مداخله آموزشي بر تغيير و منفي سازي نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر، مورد بررسي قرار گرفت. مداخله آموزشي شامل 8 جلسه آموزش مهارت هاي مقابله اي بود که به روش بحث گروهي بر روي يک نمونه از دانش آموزان پسر پايه اول متوسطه (n=559) در ده منطقه آموزش و پرورش استان کرمان اجرا شد. براي سنجش نگرش آزمودني ها يک پرسشنامه نگرش سنج مورد استفاده قرار گرفت که توسط محقق ساخته شد و پايايي و اعتبار آن با استفاده از روش بازآزمايي، آلفاي کرونباخ و اعتبار سازه به روش تحليل عاملي برآورد گرديد. نتايج، نشان دهنده تاييد فرضيه هاي پژوهش بود. يعني آموزش مهارت هاي مقابله اي به شيوه بحث گروهي، نگرش دانش آموزان نسبت به مواد مخدر را تغيير دارد؛ بر منفي سازي نگرش دانش آموزان در گروه هاي آزمايش (ده کلاس در ده مدرسه، (n=282 و بر تغيير هر سه مولفه شناختي، عاطفي و رفتاري نگرش نسبت به سوء مصرف مواد مخدر نيز تاثير معنادار داشت. |
كليد واژه: نگرش نسبت به سوء مصرف مواد مخدر، آموزش مهارت هاي مقابله اي، تغيير نگرش |
![]() |
نسخه قابل چاپ |