پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:45 PM
6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1386; 2(5):93-107. |
ارتباط سرسختي روانشناختي، سبک هاي تفکر و مهارت هاي اجتماعي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان |
نريماني محمد,محمداميني زرار,برهمند اوشا,ابوالقاسمي عباس |
هدف اين پژوهش بررسي رابطه سرسختي روانشناختي، سبک هاي تفکر و مهارت هاي اجتماعي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر مدارس متوسطه شهر اشنويه در سال تحصيلي 85-84 بوده است. جامعه آماري پژوهش حاضر را دانش آموزان مدارس متوسطه شهر اشنويه تشکيل مي دهند (N=1588) که از اين تعداد 210 نفر با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات مورد نياز از پرسشنامه محقق ساخته، آزمون هوشي ريون، اسناد و مدارک تحصيلي و پرسشنامه هاي سرسختي روانشناختي، سبک هاي تفکر و مهارت هاي اجتماعي استفاده شده است. هم چنين روش تحقيق، همبستگي بوده است. نتايج پژوهش نشان داد که بين متغيرهاي سرسختي روانشناختي (r=0.32)، سبک هاي تفکر (r=0.16) و مهارت هاي اجتماعي (r=0.12) با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت معناداري وجود دارد. از سه متغير پيش بين تنها متغيرهاي سرسختي روانشناختي و سبک هاي تفکر قابليت پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را دارد. |
كليد واژه: سرسختي روانشناختي، سبک هاي تفکر، مهارت هاي اجتماعي، پيشرفت تحصيلي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |